Zon, Zee en Zweet

De afgelopen vijf dagen waren onafgebroken vergezichten van water, zee en zon. De stille en uiterst kalme pacific ocean zorgde voor 5 tamelijk rustige dagen. Deze tijd werd goed gebruikt om wat onderhoud te plegen aan het schip. Zo heb ik bijvoorbeeld enkele hydraulische slangen vervangen van een aantal deuren in de romp van het schip. Dit deed ik echter niet zonder enige vorm van hulp. Andere 3e stuurlieden en ijverige stagiaires hielpen vrolijk mee.

In het volgende stukje zal ik gaan uitleggen wat ik ongeveer doe aan boord. Dit is misschien wat droog, maar geeft misschien een goed beeld van het hoe en wat aan boord.

Mijn functie aan boord is 3e stuurman, zoals velen al weten. Dat komt neer op het volgende.

Officieel ben ik 3rd Officer Safety. Dus, 3e stuurman veiligheid. Dit betekend dat ik 6 uur per dag ‘wachtloop’ (hier later meer over) en 4 uur per dag bezig ben met veiligheid. Dit omvat onder andere maar beperkt zich niet tot: Reddingsboten, tenders, reddingsvlotten, reddingsboeien, zegmaar alles met ‘redding’ ervoor.

Wachtlopen kan omschreven worden als ‘het schip besturen’.

We hebben 3 soorten wachten:

- Zeewacht. De zeewacht is voor ons het meest interessant. We zijn onderweg van A naar B en samen met een 2e stuurman en 2 matrozen navigeren we het schip. Hierbij kan ik 2 rollen aannemen: navigator of co-navigator. Als navigator navigeer je het schip samen met je co-navigator. Als co-navigator houd ik me vooral bezig met het in de gaten houden van de verschillende systemen die we aan boord hebben, communicatie en het zogenaamde ‘crosschecken’ van de navigator.

- Ankerwacht. Dit is een wacht die we hebben als we ten anker liggen. We pendelen dan passagiers naar de wal en terug (dit doen de matrozen). Wij houden scherp onze voortstuwingsapparatuur en ankers in de gaten, evenals het verkeer om ons heen en waar de tenders zijn. Tenders zijn de bootjes die passagiers heen en weer brengen.

- Havenwacht. Dit is als we in de haven liggen. De brug is het coordinatiecentrum van het schip. Dit betekend dat brandalarmen en telefoontjes naar ons gaan. Ook houden wij in de gaten wie welke werkzaamheden uitvoert op en rond het schip.

HAWAIIIIIIIIIIII

Vanochtend kwamen we aan in Hawaii. Na wat walvissen te hebben ontweken kwamen we aan op onze ligplaats. De geur van prachtige bomen en een warme wind van minstens 30 graden kwam ons tegemoet.

Eenmaal aangemeerd gaan veel van de passagiers aan wal. Dit brengt ons (stuurlieden) in de gelegenheid wat onderhoud te plegen aan een systeem voor de reddingsboten. Ook besluiten we dat dit een mooie dag is wat rondjes te varen met een tender. Niet veel later zit ik in een iets luxere reddingsboot (een tender) en hangen we zo’n 15 meter boven de waterspiegel aan 2 eng dunne lijntjes te bungelen. En weer niet veel later belanden we met een grote plons in het helder blauwe water. Een mooi uitzicht van strand, bomen en gebouwtjes, met op de achtergrond dansende dames, gecombineerd met een graad of 30 lucht –en 23 graden zee temperatuur, maakte dit tot een leuk rondje varen.

Aan het einde van de dag vertrekken we richting zee. Ik sta op het voorste meerdek. Het is de taak van de toegewezen stuurman toe te zien op de bootsman en zijn matrozen die de trossen losgooien. Ineens hoor ik de zware hoorn een paar donkere tonen uitstoten. En nog een keer, en nog een keer. Dit word beëindigd met een lange, 6 seconden durende stoot op onze scheepstoeter. Naar voren kijkend zie ik een klein roeibootje en een paar surfplankjes snel wegpeddelen voor het 55.000 ton zware gevaarte dat eraan komt denderen. Tsja, het blijft Hawaï he….

Na dit stuk geschreven te hebben zijn we inmiddels een paar dagen verder. Een paar leuke dagen. Na Hawaï kwam Maui en vervolgens Honolulu.

In Maui liggen wij ten anker voor het eiland, en tenderen wij mensen op en neer tussen schip en land. Ik bestuur echter geen tenders, ik sta op het mini haventje van het schip waar de bootjes aanmeren en ik coordineer de passagiers en tenders. Als ik het ooit nog over ‘tenderen’ heb, dat is dus het op en neer pendelen van mensen met opgeleukte reddingsbootjes. Per boot gaan er zo’n 60 mensen mee. Helaas hier iets minder leuks, een medische evacuatie. Met zoveel passagiers aan boord gaat er weleens iets anders. Deze passagier hebben wij met brancard in de tender gelegd (erg lastig) en naar de ambulance op de wal gebracht. Jammer, maar het gaat goed met deze passagier en wellicht vervolgt zij haar maand cruise weer snel.

Ook heb ik de sportschool gevonden en ben ik weer druk aan het rennen en met gewichten in de weer. Want ja, je moet toch wat aan je gezondheid doen als er bijna 24 uur per dag een buffet voor je klaarstaat.

We zijn nu onderweg naar Fanning Island. Een klein eilandje in de middle of nowhere. Google maar eens, echt geweldig. Wij brengen daar voorraden naartoe en we pendelen wat passagiers naar het eilandje. Wij zullen hier morgen aankomen. Dan zal ik zelf op de tender aanwezig zijn en eens gaan kijken.

Het weer is… vochtig. Met een relatieve vochtigheid van rond de 90%, een luchttemperatuur van 30 graden en een watertemperatuur van 25 graden ben ik blij dat ik weer binnen ben. Buiten werken is echt niet te doen nu.

De planning is qua cruises: We maken deze 31-daagse Hawaï cruise af, we hebben nog wat eilanden in French Polynesia (tahiti enzo). Schijnt prachtig te zijn! Dan doen we de maandcruise ‘inca schatten’. Dit brengt ons langs in Mexico, Panama, Peru, Ecuador, Costa Rica, Nicaragua, Guatemala, en uiteindelijk weer in San Diego.

Vervolgens doen we nogmaals de Hawaï cruise en dan gaan we naar het noorden.

We komen dan in Vancouver, Ketchikan, Anchorage, Kodiak, Victoria etc. Dit is puur het cruisen vanwege het prachtige uitzicht, schijnt…

Ik heb het onwijs naar mijn zin tot nu toe, het zijn zoveel indrukken en zoveel mooie plekken dat het gewoon moeilijk is te omschrijven. Omdat het ook zoveel havens in een korte tijd zijn is het moeilijk om mijn verhalen te beperken tot 1 gebeurtenis of haven. Ik zal proberen in ieder verhaal één gebeurtenis naar voren te laten komen, maar ik weet niet of dat gaat lukken.

Mochten jullie nog suggesties hebben of vragen, laat dat dan gerust achter in de reacties. Als jullie wat meer willen weten over de mensen, of het schip, het vaargebied, of juist wat minder gedetailleerd en wat meer ‘leuk’, laat het maar weten!

Ciao!

Reacties

Reacties

Henk

Eet je wel goed jongen :) mooi verhaal, en duidelijk ook. Go "GoPro"

Martin

Zit ik achter een saai bureau bij 5 graden boven nul dit stuk te lezen. Als ik zou zeggen dat ik een klein beetje jaloers ben, dan is dat wel erg zwak uitgedrukt. Leuk om te lezen Bart. Ben benieuwd naar je volgende verslag.

corina

Wauw bart,geboren schrijver ben je! je geeft super leuk de gebeurtenissen weer. In ieder geval hebben we nu wat indruk. Al zullen de beelden nog mooier zijn! succes!!

oma en opa markus

Bart, Het was weer een genot om je verhaal te lezen.
SCHITTEREND. Wat zie je al veel van de wereld.
SUCCES en behouden vaart. Hier is alles prima.

Michel

Gaaf om te lezen Bart! Goeie vaart verder!

Judith

Wat leuk om te lezen, zeg! Ik ga je volgen!!!!!
Veel plezier nog!

Hennie Stam

Dat was weer mooi geschreven Bart. Je kan je hier niet voorstellen dat het te warm is om te werken. Moet je altijd je uniform aan houden of is dat ook aangepast aan de hitte?

Hennie Stam

Fanning eiland bekeken. Echt mooi. Zijn die rieten rokjes echt of alleen voor de toeristen?

Bart

Hey mensen. Fijn dat jullie het mooi vonden. Ik vond dat namelijk ook. De rieten rokjes zijn echt, alleen bepaalde mensen droegen gewone kleding. Het uniform houden we altijd aan, wel korte mouwengelukkig.
Groetjes!

Opa en Oma Boer

Je bent ver weg en toch zo dicht bij !
Lieve groeten van je opa en oma en we denken veel aan je.

Mariejan

Wat ben jij een bofkont zeg! Maar super verdiend. Je werkt er kei hard voor en het is je natuurlijk van harte gegund. Geniet van al je nieuwe ervaringen. Leuk dat je weer je verhalen met ons wilt delen. En stiekem zitten wij ons hier te verbijten in ons koude kikkerlandje.
Go for it Bart.!!!!!! Houdoe.

corina

We wachten weer vol verwachting op je nieuwe belevenissen Bart! Het is hier nl wknd en wat leesvoer is welkom.;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!