reis en eerste dagen ms statendam

Ik staar naar de enorme zwarte stalen plaat die ver boven me uit torent. Tijdens die halve minuut stilstaan wordt er naar me gegild: go left sir! LEFT! Ja ja… rustig maar, ik maak alleen maar een foto, antwoord ik.

Ja, ik ben er. San Diego, de terminal waar de Statendam aangemeerd ligt.

Donderdagochtend ben ik door Martin naar Schiphol gebracht, waar mijn vlucht van 9 uur met Delta Airlines begon. Ik had 2 stoelen bij het raam voor mezelf en aan service ontbrak het niet. Ook was het uitzicht soms echt wel gaaf. We vlogen over onder andere Groenland en IJsland, en over enkele bevroren delen van Canada. Echt super mooi.

Ondertussen was het al 00:00 Nederlandse tijd, maar we landden rond 15:00 lokale tijd in Minneapolis. Daar moest ik ongeveer 2 uurtjes wachten voor mijn volgende, 4 uur durende vlucht zou vertrekken. Dit was een lange en volle vlucht. Bovendien was ik helemaal verrot (voor mijn gevoel was het al 02:00) dus de vlucht leek lang te duren.

Aangekomen in San Diego ben ik naar het hotel gebracht waar ik één nachtje ben gebleven. De volgende ochtend gingen ik en ongeveer 40 andere bemanningsleden aan boord.

Ik krijg mijn kamer toegewezen en stap naar binnen. Niks op aan te merken, behalve het feit dat er geen raam zit. Al zou er wel een raam zitten zou het toch niet handig zijn, ik zou dan bij mijn buurvrouw naar binnen kijken.

De eerste dag komt er zo gruwelijk veel op je af. Zo moet er een medisch dossier aangemaakt worden, inentingen overigens ook. Ook moeten er safety meetings bijgewoond worden, en heel veel papieren ingevuld worden. Hierna ben ik naar de kleermaker gegaan om mijn uniform aan te meten, waarna ik eindelijk naar de brug kan.

Om een lang verhaal kort te maken, op dit moment ben ik druk bezig met mijzelf bekend maken met de procedures en apparatuur aan boord. Dit gaat ongeveer 2 weken kosten, waarna een examen wordt afgenomen door de kapitein. Hierna mag ik wachtlopen (navigeren bijvoorbeeld) en wordt ik echt opgenomen in de planning. Voor nu deel ik dus min of meer mijn eigen uren in.

Op dit moment varen we over de Pacific Ocean, richting Hawaii met zo’n 1600 mensen aan boord. Dit duurt nog zo’n 4 dagen. Het weer is fantastisch mooi. Een schitterende blauwe zee. In San Diego kwamen er vliegdekschepen voorbij en we lagen gemeerd naast een vliegdekschip (nu een museum) en een onderzeeër (zag er ook… gedateerd uit).

Ook sprongen er wat zeeleeuwachtige dieren en roggen langs het schip toen we daar lagen.

Mijn eerste indruk is niet te omschrijven. Het is zo overweldigend dat het moeilijk is om in woorden uit te drukken. Ik heb van Martin een GoPro camera gehad, misschien dat dat het iets makkelijker weergeeft.

In volgende verhalen zal het wat meer specifiek gericht zijn op 1 gebeurtenis of een ander onderwerp. Alles hier gelijk benoemen is vrij kansloos denk ik, dus vandaar.

Warme groet vanuit de Pacific!

Reacties

Reacties

corina

Wauw Bart,wat een ervaringen allemaal.echt een nieuwe wereld met indrukken die je voor het eerst ervaar.de bemanningsleden waar je mee kennis gemaakt heb zijn welke nationaliteiten? en je bent misschien de jongste werknemer? blijf jezelf.en heel veel succes met alle nieuwe procedure's!ps.het is hier rustig in huize boer.

Jorrit

Gaaf Bart! Leuk dat ondanks alle spanningen en hektiek, je toch nog details opvallen en die met ons deelt. Veel succes en plezier de komende tijd!

Frits

Gaaf Bart, lijkt me ook echt helemaal geweldig! Geniet d,r van kerel! Wens je een hele fijne tijd op dat prachtige schip!

opa oma markus

bart wat geweldig wat een indruk zal dat geweest zijnmaar doe je best en geniet ook van je werk we zijn trots op je groetjes

Hennie Stam

Wat een kans heb je gepakt. Wat een ervaring. Ik heb je al eerder gezegd. Je schrijft fantastisch. Je ziet het gewoon voor je. Ik weet dat je ook hard moet werken maar vergeet niet te genieten.

laura

Hoi bart.leuk je verhaal zo blijven we mooi op de hoogte van je belevenissen. Helaas alleen maar in gedachten ben ik bij jou op hawaii ????

opa oma m

bart gefeliciteerd met je vaste aanstelling. wat zie je veel man. door neptunus gedoopt wat een ervaring .we hebben weer genoten van je verhaal succes groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!