Diploma en dan ?

Beste mensen,


Het is alweer een tijdje geleden dat ik op deze blog iets geschreven heb. Mijn laatste bericht zal gegaan zijn over mijn tweede en laatste stage bij P&O Ferries.
Inmiddels ben ik stuurman, maar laten we voor het gemak maar eens lekker bij het begin beginnen.

GESLAAGD

Mijn laatste stage bij P&O Ferries heb ik afgesloten. Dit ging niet helemaal... je-van-het. Zie het als een rij examen als je je rijbewijs wilt halen, alleen dan met een schip van 270 miljoen euro. Tijdens de twee stages heb ik verslagen moeten maken. Deze worden beoordeeld door een stuurman of machinist aan boord, en vervolgens door school. Helaas was deze persoon aan boord zo flauw om mij tegen te gaan werken. Ondanks dat is het me toch gelukt om met vlag en wimpel te slagen. Alle verslagen zijn goedgekeurd en de resultaten van de beide stages zijn goed.


Daarom ben ik sinds September 2015 bevoegd om ieder zeegaand schip op de wereld (behalve marineschepen) te besturen, waar en wanneer dan ook. De opleiding is dus klaar.

EN DAN?

Wat volgt na het behalen van het diploma is veel onduidelijkheid, onzekerheid en lang wachten. Zoals men weet is het op het moment nog niet erg druk wat betreft het aanbod van banen, hoewel dat in de zeevaartsector gelukkig erg meevalt.

Op een gegeven moment duurt het wachten te lang. Op dit moment ben ik 4 maanden niets aan het doen qua werk of school, omdat ik op mijn diploma moest wachten en toen aan het solliciteren was. Het geld raakt dan langzaam op en ondertussen sta ik te springen om aan de slag te gaan!

UITZENDBUREAU

Na het ontvangen van het diploma toch maar gaan solliciteren, ik wil immers zo snel mogelijk aan de slag! Nu zijn er verschillende opties, en ik heb contact opgenomen met TOS, een maritiem uitzendbureau. Dit zou mij de kans bieden om van verschillende dingen te 'proeven'. Je hebt bijvoorbeeld zeesleepvaart, containervaart, tankvaart, kustvaart, visvaart of passagiersvaart. Dit alles lijkt mij hartstikke leuk. Echter, er kwam iets tussen. Namelijk het volgende:

HAL
Ook heb ik contact opgenomen met de HAL. De HAL staat voor Holland America Line. Deze cruisemaatschappij vaart, misschien in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, overal ter wereld met 15 moderne cruiseschepen.
De Holland America Line, ik kort het even af naar HAL, is een amerikaans bedrijf. Na het behalen van mijn diploma heb ik contact opgenomen om hier te solliciteren voor de functie stuurman. Na de procedure te hebben doorlopen heb ik vandaag te horen gekregen dat ik aangenomen ben bij de Holland America Line als 3e stuurman!

Wat nu volgt is een hoop aanvragen voor bijvoorbeeld een gebitskeuring, medische keuring, visum etc etc en een heeeele hoop leren. Er zijn veel documenten toegestuurd met allerlei informatie met betrekking tot bijvoorbeeld noodprocedures, maar ook huisregels en dergelijke om er het beste voor de gast van te maken.

Wanneer ik weg ga voor mijn eerste trip als 3e stuurman van een cruiseschip is nog niet bekend. Wel is bekend dat zo'n periode 4 maanden duurt. Ik zal dus 4 maanden op een cruiseschip mijn werk gaan doen, en vervolgens 2 maanden thuis zijn.

Voor nu ga ik dit dus zo snel mogelijk doen, want ik wil ook zo snel mogelijk weg!

Voor zover ik weet zal ik nog meerdere dingen moeten doen voordat ik weg kan maar daarover komt nog meer in de volgende blog.


Ik hoop dat ik jullie zo een beetje op de hoogte heb gehouden en sorry voor de lange stilte.

Ciao!

Reacties

Reacties

rijnie

Nou Bart dat klinkt allemaal super gaaf. Aller eerst van harte gefeliciteerd met je baan. En heel veel succes gewenst. Je houd ons vast op de hoogte van alle ontwikkelingen en verhalen van het leven aan boord. Groetjes Rijnie

laura

Geweldig verhaal weer bart.tis weer duidelijk voor iedereen.ik kijk uit naar t vervolg.trots op jou!

corina

Bart, dit was je droom al als 8 jarig ventje. toen kwam de twijfel of je echt wel zo lang van huis wilde, maar dan nu toch de echte stap aan boord als 3e stuurman. Een hoop verantwoording voor een 20 jarige, maar ook een belevenis om zoveel van de wereld te gaan zien. helemaal super!!

oma en opa markus

Bart van Harte gefeliciteerd met je nieuwe baan
Succes, we zijn trots op je

Hennie Stam

Ga er weer voor Bart. We zullen je volgen.

Jeannette Stout

Hallo Bart, van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ik snap helemaal dat je er zin in hebt. juist vandaag ben ik thuis gekomen van een 7-daagse cruise op Ms Eurodam van de Holland America Line en ik moet zeggen het is een fantastische beleving. Pure verwennerij in een luxe omgeving. Luxe en casual gaan moeiteloos samen in een omgeving die voelt als thuis. Beatrix, Willem, Maxima en Rembrandt kom je regelmatig tegen op het schip. Ook de wapperende Nederlandse vlag bezorgde mijn moeder en mij in ieder geval een goed gevoel. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de overige 2000 gasten. De vele crew leden spraken allemaal over een familie gevoel en dat geloof ik direct. Ondanks dat ik 4 maanden best lang vind kan ik me helemaal voorstellen dat ook jij je daar ook prettig zult voelen. Ik ben in ieder geval fan! Ben benieuwd op welk schip je terecht komt. Alvast heel veel succes gewenst.

Mariejan

Hey bart. Wat een goed nieuws. Super gefeliciteerd met je nieuwe baan. Je hebt er keihard voor gewerkt en dubbel en dwars verdient! Heel veel succes en plezier op deze mooie reizen. Een hele verantwoording maar dat is jou wel toevertrouwd. We hopen dat je snel weg mag en we zullen je graag volgen. Doei
Groetjes van ons uit Veghel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!