De dokter

Halloo.

Nou, daar is ie weer. Vrijdagavond en we zijn zojuist vertrokken richting Mongstad, Noorwegen.
Tijd om iets te schrijven dus, want dat is een tijdje geleden. De tijd vliegt wanneer je het naar je zin hebt. Over tijd gesproken. Ik heb me laatst 2x achter elkaar een uur verslapen omdat ik van nacht naar dag wacht ben gewisseld. Dus die oude uren zitten er nog in, gecombineerd met wat algemene vermoeidheid geeft een gevalletje 'door de wekker heen slapen'. Ik heb het nog geprobeerd met 'de metro reed niet' maar daar trapten ze om een of andere reden niet in... Gek.

Nou ik weet niet wanneer ik voor het laatst heb geschreven dus ik begin bij Frankrijk. Wat een puinhoop zeg, die kade waar we aan lagen. Maar voor de rest wel een mooie aanloop en wel leuk om ergens anders te komen. Een vrij zuidelijke haven voor ons.

Ook een gaspak aan gehad. Dat is een pak die alles bedekt, behalve het gezicht. Daar komt een masker overheen. Dat masker zit aan een luchtfles die je op je rug meedraagt, net als brandweermannen. Die fles is ook aangesloten op het pak, dat blaast zichzelf op. Op die manier kun je voorkomen dat er gas in je pak komt. Deze gebruiken we amper, maar het kan nodig zijn en dus moeten ze worden getest en onderhouden. Was erg grappig, maar warm. Daarbij leverde het masker geen lucht, dus de 2e stuurman bond dat ding leuk op mn hoofd terwijl ik geen adem kon halen maar het masker vacuüm zoog. 'Ik krijg geen lucht'. Hij:'hee wat zeg je ik versta het niet, maar krijg je lucht'? Ja fijn als je in zon pak staat -.-

Mijn oude wachtofficier is naar huis gegaan en in de plaats daarvanis er nu iemand anders. EenFinse 2e stuurvrouw. Voor mij ook wel omschakelen af en toe, door verschillende werkwijzes. Maar daar is van te leren.

Naar Terneuzen geweest, en daar wat rondgehangen. Was ook erg leuk.
Onderweg naar Schotland érg slecht weer. om 20.00 naar bed, maar om 2300 weer wakker doordat mijn hut even opnieuw ingedeeld werd door een paar goede golven. Mijn 'PAX' mok is daarbij helaas gesneuveld; het oortje eraf. om 0000 weer wacht, tot 0400. Tijdens de wacht sta je4 uur lang, en tijdens deze bewegingen is dat lastig. Na de wacht ben je dus kapot. Na de wacht om 0430 weer naar bed, maar om 0630 weer wakker door het weer, en sindsdien niet meer geslapen die dag. Door het weer, maar er moet ook gewerkt worden natuurlijk.

Ook de deckspray getest. Dat zijn een soort van sprinklers net als in een gebouw, maar dan kan hier meer water doorheen. Over het gehele dek zitten deze nozzles. Rond het compressorhok, de tanks en tank 'doppen'. (van de lading he), maar ook de hele accomodatie (het witte gedeelte waar de mensen leven), en eigenlijk gewoon het hele schip word dan besproeid met zo'n 300.000 liter per uur.
Ik en de 1e stuurman bij iedere opening gekeken of het water goed eruit kwam. Maar het schip slingerde ook, dus we stonden onder de accomodatie aan de rechterkant. Al het water had zich een dek boven ons verzameld en je raad wel wat er gebeurde toen het schip naar rechts rolde...

Ik ben ook begonnen met rennen. We hebben hier n sportzaaltje waar zo'n loop band ding staat en ik vind t wel een goeie uitlaatklep voor als ik even mn energie kwijt moet :P

Ik heb van mijn school te horen gekregen dat allebei mijn technische verslagen goedgekeurd zijn! Daar ben ik erg blij mee, er zat veel tijd en moeite in, en dat heeft zich dus terugbetaald.

Een matroos is overigens niet blij met me, ik stormde zijn hut binnen toen ie lag te slapen. Ja sorry kan gebeuren. Ik moest alle douchekoppen van het B-dek verzamelen en ontkalken enzo, echt zo'n zaterdagmiddag klusje. Ja en dan klop ik, dan wacht ik welgeteld 3 seconden en dan stap ik naar binnen. Hebben ze bij mij overigens precies hetzelfde gedaan hoor, kan iedereen overkomen.

Laatst weer een brand oefening gehad, en ik heb het idee dat het steeds sneller gaat. Zowel het verzamelen als het blussen. Het is net alsof iedereen meer op elkaar ingespeeld raakt.

Tijdens de ladingwachten leer ik nu de handmatige berekeningen, en dat vind ik wel heel gaaf. Al zou je het niet verwachten. Maar ik zie sommige stuurmannen constant aanpassen dit en aanklooien dat. Ik heb nu geleerd om gewoon 1 keer iets te berekenen, en dan heb je het de rest van de wacht zekerheid over hoe het gaat en zal gaan. Ook met de ladingcomputer leren werken, waar we dingen van de lading berekenen, en de stabiliteit van het schip. Ook heel interessant en ik ben blij dat de 1e stuurman me de mogelijkheid gegeven heeft dat te doen nadat ik dat vroeg.

Nou dan komen we bij vandaag. Rond 1400 vertrokken vanuit Rafnes naar Mongstad. Vraag me niet hoe iemand heet die daar woont. Een mong... ? Maar goed, verschrikkelijk mooi landschap enzo, niet verkeerd. De eerste sneeuw al gezien en zelfs al met de eerste sneeuwballen aan de gang. Hartstikke leuk!

Ik ben in Rafnes ook even naar de dokter geweest. Ik had uitslag op mijn handen en dat werd steeds erger. En de rommel die ik bij me had hiervoor werkte niet. Dus ik naar de medische officier, en die raadde aan naar de dokter te gaan. keurig geregeld door het bedrijf moet ik zeggen! om 1630 werd ik naar het begin van de haven gebracht, om 1650 daar opgepikt door een taxi. Vervolgens naar de dokter na een rit door het verschrikkelijk mooie landschap van Noorwegen, met al zijn bergen en rotsen. Toen door naar het shopping centre, waar we naar de apotheek zijn geweest. Vervolgens terug gebracht door de taxi chauffeur. Erg netjes en strak geregeld allemaal en daar ben ik écht blij mee. Bovendien lijkt dat spul nog te werken ook!

Inmiddels bijna 18 weken aan boord. Alsjeblieft, tel niet af. Ik word er soms wel wat moe van. Ik ga naar huis wanneer mijn vliegticket er ligt, en ik tel dus niet af. Ik heb het hier prima naar mijn zin, hoewel ik al lang van huis ben. Dus jullie zien me vanzelf wel terug. 5 december heb ik mijn dagen voor school, en ik sta voor kantoor gepland op 12 december.

Maar zo ver is het nog niet, eerst nog wel wat weekjes te gaan en dat is mij best. Ik zit hier prima.

Ik ga er weer vandoor. Groeten !

Reacties

Reacties

rijnie

Oke Bart we tellen niet meer af, teminste niet hardop oke?

Henk

Mooi gesproken zoon.

Andrè

Hoi Bart weer heel wat mee gemaakt zo te lezen maar wat ik mis is een foto van je in dat gaspak lijkt me je wel staan en ook wel lekker dat alles goed geregeld is om naar een apotheek te gaan als je wat mankeert en dat het dan ook nog helpt gr en nog veel plezier en ervaring

mariejan

Er is ook geen week hetzelfde bij jou op de boot. Wat zul jij verschrikkelijk veel ervaringen opdoen.Ik denk dat als je op een gewoon bedrijf werkt als stagair dat je dan nog niet de helft leert als wat jij nu leert. Een levenservaring op zich denk ik. Ga je in elke haven van boord of mag dat niet? Zie je dan ook wat van die stad?
Het dag/nacht slaapritme lijkt me lastig met al die wisselingen. Storm je ook weleens onverwachts de hut van de stuurvrouwen binnen?? ha ha grapje hoor. Nog een fijne tijd op de boot geniet ervan!!!!!!!

Pieterrr...

Ja, je was sneller vertrokken uit Terneuzen dan ik had verwacht maar afijn, Voor de Blog een woord: GEWELDIG!!

groeters...

corina

Leuk hoor zo n verhaal. Opa Markus draait alle verhalen uit dus dat is een boek straks! Als je straks de studiefinanciering mist(bezuiniging nederland),kan je bijverdienen als je je blogs laat uitgeven! Geniet nog maar van het eten komende tijd want thuis is het weer als vanouds hè!

opa oma markus

hoi bart fijn weer wat te lezen wat je allemaal mee maakt we lezen het met plezier .goed van je dat je verslagen goed zijn bevonden toppie.je leerd er wel heel veel nog veel succes groeten

Gerdine

Ha Bart, uit je verhaal te lezen gaat het je goed en maak je genoeg mee en ben jij een ervaring rijker.Bart werkse en veel plezier en succes, groetjes Jaap Gerdine Danielle Edwin.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!