De brug

Op verzoek toch maar weer n stukje schrijven. Alweer een tijdje geleden.

Nou, onderweg naar Zweden en dan naar Duitsland.
Weer het een en ander gebeurd aan boord natuurlijk, weer wat ervaringen rijker en wat leerzame momentjes gehad.

Een voorbeeld van zo'n leerzaam momentje is iets dat zo'n 2 uur geleden gebeurde. De tweede stuurvrouw wees me op een object op de radar dat snel op ons af kwam. Ik kijken met een verrekijker, kon niks zien. Huh? Nog eens kijken, zonder verrekijker kijken, helemaal niks.
Was het dus een helikopter.... -.- Logisch, een schip kan nooit zo snel over het radarscherm bewegen. Pfff Haha.

Laatst ben ik met een Indonesische stagair (die nu van boord is) de wal op geweest. Dat was in Zweden, Stenungsund. Erg leuk plaatsje, vriendelijke mensen en echt een schitterend dorpje en natuur.

De machinekamer is niet echt mijn ding. In de zin van: het is niet wat ik later graag zou willen doen. Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik het er wel onwijs naar mn zin gehad en daar leuke dingen meegemaakt, maar ik zie mijn toekomst daar niet. Als ik beneden de waterlijn ben wil ik een duikuitrusting aan, anders ben ik liever bóven de waterlijn. Uitzicht had je ook al niet... waardeloos. OVerigens wel een leuke opmerking van een bemanningslid: 'Officieren zijn niet zo heel belangrijk, die sturen alleen maar'. Ghehe.

Tijdens de aankomst in Rafnes (Noorwegen) vanaf het begin tot het einde op de brug gestaan, genietend van een echt gaaf uitzicht. Noorwegen is echt een pracht land. Zweden ook, maar Noorwegen is wat ruiger en hoger. Kicke.

Ook weer met de Man Over Boord - boot gespeeld. Zoals al beschreven; het kleine plastic bootje met aanhangmotor.We hebben een aantal dagen ten anker gelegen, maar er moest een bemanningswissel komen. Dus ik en de 3e stuurman in het bootje, naar de kust. Nieuwe eerste stuurman en electricien opgehaald. Het weer was niet zo fijn, regen. Dus de 'passagiers' op de ladder gezet om op het schip te klimmen, bagage aan een lijntje omhoog en wij naar de andere kant om met boot en al opgehesen te worden. Alleen al het water dat op dek komt, moet er ook af. Lagen we precies onder zo'n afwateringsgat... Na daar een aantal momenten gelegen te hebben, inmiddels doorweekt, kwam iemand tot een goed idee om dit gat eens af te dichten... Ideaal.

Maar goed, een aantal dagen later kregen we weer een kans om iemand van de wal heen en terug te brengen, en dit keer was het wél lekker weer, dus je zult mij niet horen klagen. Ik zat non-stop met een smile van oor tot oor op mn gezicht te genieten van het zonnetje en uitzicht =)

Inmiddels ook naar de brug geschoven. De machinekamer is klaar.
De brug is erg leuk, hier ook weer veel te leren en te doen.
Heb 't idee dat ik al flink wat verantwoordelijkheid krijg voor iemand die nog maar een aantal dagen op de brug actief is, maar alles word uiteraard gecheckt door een ervaren 2e stuurvrouw die mij ook al wat dingen over astro navigatie heeft uitgelegd. Iets dat een goedbetaalde leraar op school, die dat als beroep doet, niet gelukt is.

Ja, de brug is een super toffe plek waar super toffe dingen gedaan worden.
Vandaag de loods van boord mogen begeleiden, en de verkeersleiding op mogen roepen. Echt onwijs gaaf ! (ook hier kwam de smile weer tevoorschijn)

Nu wat slechter weer. Windkracht 7, golven van een paar meter hoogte en dus lekker slingeren, Een graad of 10. Ook genieten hoor ;) Gelukkig niet zeeziek ! Iets waar ik toch wel blij mee ben.

Ik heb begrepen dat thuis alles goed gaat. De gezondheid van opa en pa maak ik me toch wel n beetje zorgen om maar gelukkig hebben we internet en word ik up-to-date gehouden.

Zondag word oma jarig, gefeliciteerd alvast oma!

Ik dacht mijn eigen verjaardag hier verborgen te kunnen houden, maar dat is helaas niet gelukt; daar de bemanningslijst zo'n beetje langs ieder bemanningslid lijkt te komen.

Oh nog zoiets: ik weet niet of jullie het verhaal van de 'bosjongen' kennen, die jongen die wegliep en bla bla staat allemaal in de kranten. Daar vinden ze me dus op lijken! Heey en bedankt people ;) Tsjonge jonge....

Nou, ik ga proberen bij de eetruimte te geraken, kijken of het lukt met deze golven.

Ohja nog een ding: het vaargebied: ja we blijven in de noordelijke gebieden. Tenminste, dat is wel waarschijnlijk.

Bedankt en Tabee !

Reacties

Reacties

Andrè

Hoi Bart gelukkig voor je dat je klaar met de machinekamer ben hoop dat je er wel goed door heen gekomen ben nu de brug dat is gaaf en zo te lezen een en al smile dat komt wel goed met je
gr Andrè

Pieterrrr

Hey geweldig dat je weer een verdieping hoger bent ;)
All the way to the top... haha

En over de leraren: soms zijn er leerlingen nodig die de leraars onderwijs geven. (BERKIE) :P

Goed dat je het naar je zin heb, en succes ermee!!

Groeters

Oma en Opa Markus

hallo Bart, nu op de brug dit is jou plek je leert er weer
veel en doet heel wat ervaring op. fijn dat je het goed
naar je zin heeft. en blijft die smile houden. het was weer een gaaf verhaal man. succes en de groetjes.

Frits

Hey Bart!
Goed dat je nou lekker op de Brug bezig ben, lijkt mij ook een stuk beter als onder in die stalen kolos! je zal best fabelachtige uitzichten hebben daarboven! geniet maar lekker van al die nieuwe ervaringen...! Doe je best... en je word van een Brugpieper!... vast een ervaren Kapitein!..

Goeie Vaart!..... en Groetjes van ons!

corina

hahah brugpieper, dat is lang geleden! Zou zo graag eens een dag over je schouder mee kijken(zonder dat jij het weet). succes

Lizzy

Dag iedereen,

ik ben de tweede stuurvrouw. Ik moest van Bart zeggen dat ik echt aardig ben hoor. Dus je moet je niet ongerust maken Oma, ik zorg wel voor hem ... tot hij 18 is, dan zullen we eens wat meemaken! Trouwens, Bart staat hier nu achter me het hele schip op zijn kop te zetten van het lachen. Springt hij bij jullie ook zo op en neer? tot hoors

Groetjes van de Odin

corina

Super hoor Lizzy, hou Bart maar in de gaten! 18 jaar....pffff....dan begint het leven pas toch?
succes met onze stuiterbal!

Henk

Het is net als autorijden , een beetje sturen is geen kunst , maar alles draaiend houden ( en heel ) , ja , dat is een ander verhaal. Belangrijk is dus wel dat je weet wat er in het hart van het schip afspeelt.
We missen je enorm , want de auto moet na 2 maanden nodig eens gewassen worden ! Dus als je eens in Rotterdam aanmeert..... !

mariejan

Weer een ervaring rijker zo op die brug. (en met de vrouwen ha ha) Lijkt me machtig mooi om dit te doen. En ja....., dan word je strax zomaar 18 jaar (volwassen?). Ik denkt dat jij al zoveel heb meegemaakt dat anderen daar super jaloers op zijn! Bart, hou die smile op je face en laat anderen maar meegenieten, chagerijnen zijn er al genoeg op de wereld! Geniet ervan en ik hoop de de wind weer snel gaat liggen dan lig jij denk ik ook wel wat rustiger in je kooi. Houdoe.

Opa en Oma Boer

Wat een eer telefoon te krijgen op mijn geboortedag Lieve Bart dank je wel een mooier kado was er die dag niet bij,fijn dat alles naar wens gaat een echte zeeman Oma speelt er over maaaaar jij bent er een...geen zee is te hoog wens je het aller beste veel liefs van je Oma en Opa

Marco

Hey zeemaatje,
Leuk weer wat te lezen van je. Eindelijk op de brug. Geweldig. Nou wat moet ik nog toevoegen aan al die eerdere wijze en gemeende woorden. Niets dus. Have fun!

Gerdine

Hallo Bart,leuk om je vorderingen te lezen, en dat je het naar je zin hebt op de brug.Veel succes groetjes van ons

opa en oma

van harte gefeliciteerd Bart en een fijne verjaardag heel veel liefs opa en oma

mariejan

Hey Bart Proficiat met je verjaardag. Bartje is nu Bart
Wij nemen er een of twee op jou vanavond!!

Erik de Ruiter

Bart, van harte gefeliciteerd met je verjaardag ook namens Peter en Willem, Groeten en veel succes verder!

Henk

Je verhaal gelezen met tranen in mn ogen, is echt dat bier gesneuveld? Dan nog een ander nieuwtje, Heineken gaat zijn flesjes groen maken voor de nederlandse markt, dat staat dan weer mooier bij jullie schip, dat dan weer wel. Nou, wij gaan jou verjaardag vieren hoor, succes met de belgen daar ( aan de wal dan)

opa en oma boer

Bart, van harte gefeliciteerd met je 18 lentes een verjaardag om nooit meer te vergeten met een windkrachtt 8???? we horen het nog wel eens we nemen er maar een borrel op en wat doe jij? liefs opa en oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!