Gestuurd

Goed, poging drie. Nadat internet een aantal keer gecrasht is.

Eindelijk, na weken aan boord was het moment daar.
Toen ik het te horen kreeg was ik ontzettend blij, toen ik het stuur eenmaal in mijn handen had was ik nerveus. Die nervositeit werd verraden door zweethanden, en schichtig om me heen kijken. Maar het gevoel dat ik dit schip in handen had, dat ik eindelijk de controle had over zoiets, is niet te beschrijven.

Met drie personen aan boord en een 25pk aanhangmotor ging het gas erop. Weg van het 180 meter lange groene monster, dat tientallen meters hoog boven het water uittorende. Het lag daar als een stille groene reus, verscholen in de mist.

Wat ik omschrijf is de test van de MOB boot.
De MOB boot, oftewel: Man Over Boord - boot, is een klein, plastic, 6-persoons bootje met aanhangmotortje om personen die overboord gevallen zijn te redden.

Dit moeten wij eens per maand oefenen, en ik vroeg of ik mee mocht als lid van het MOB team.
Zo gezegd zo gedaan, een normale werkdag. Na het eten het alarm. Ik als een speer naar dat bootje toe (bleek er als laatste te zijn), en instappen.
Even voor de duidelijkheid... dat bootje hangt op 15 meter boven het wateroppervlak.

Was erg gaaf~!

Maaaar we lagen toch lekker leeg ten anker voor de kust van Finland, dus na de koffie... Ho eerst even wat uitleg.
We hebben ook een échte reddingsboot, voor onszelf zegmaar. Dat is een boot die op 20 meter hoogte hangt. In geval van nood ga je daar in zitten (kunnen 34 personen in), trek je aan een hendel en val je. Je valt 20 meter naar beneden tot je het wateroppervlak raakt. Vervolgens schiet je onder water en kom je als het goed is ook nog eens boven.
Omdat we een gastanker zijn zit er ook een zuurstofsysteem in en een sprinklerinstallatie op het dak.
Goed, nu weten jullie een beetje over wat voor reddingsbootje ik het heb.

Die moest getest worden en er waren vrijwilligers nodig.
Nou, ik natuurlijk als gemotiveerde leerling gelijk mn hand omhoog. Ikke ikke !
Samen met nog 5 anderen dus in die boot gaan zitten.
We vielen niet, dat houden we voor noodgevallen. De kraan zette ons overboord, we hebben wat rondgevaren en wat dingen getest, en toen zijn we weer onder de kraan gevaren.
Het hijsen duurde vrij lang naar mijn idee, want we moesten weer precies in de stellage terecht komen waar we uit vallen. Ik voelde me als een haring in een ton. Gezouten; want ik zweette voor de tweede keer die dag uit angst, en zweet is zout ;)
We stootten, rolden, trilden en schudden alle kanten op, maar na een kwartiertje hingen we dan eindelijk in de juiste positie en konden we uitstappen.
Ter verduidelijking: we stootten tegen die stellage aan, want ja; t is nogal pielen om zo'n boot weer exact op de juiste plek te krijgen.

Er was onderhoud gepland in de machinekamer. Groot onderhoud aan de hoofdmotor. Ook de hoofdmotor mogen starten, is wel kicke. T is niet bepaald een sleuteltje omdraaien en hij draait. Hoe het dan wel gaat ga ik maar niet over beginnen.
Toen savonds tot 0200 op de brug gezetenwant goh, wat prachtig. Die lampjes overal. Al was het niet echt donker want ja, het noorden he... ;)

Vervolgens kwamen we vrijdagavond aan in Mongstad, Noorwegen. Maandag werden we pas verwacht. Aangezien we geen lading aan boord hadden zijn we maar gaan drijven.
Het was te diep om te ankeren en we mochten niet de haven in. 7 uur savonds ging dus de motor uit (op zee) en zijn we maar wat gaan dobberen. Gewoon kijken waar de stroming en wind ons brengen. Iedereen keek uit naar een vrij weekend, echt lekker. Geen laden of lossen, niet varen, gewoon even time - out.

Zaterdagavond 2200 uur. We zaten met wat mensen film te kijken. Telefoon.
Kapitein nam op: oh... oke. ja... geen probleem. Bedankt.
Nou... we mogen naar de aanlegplaats. Tot zover het vrije weekend.
Wel balen.

Nu zijn we onderweg naar Pembroke. Engeland volgens mij. Dat word links varen dus.

Nouja voor de rest doe ik gewoon m'n ding en heb ik lol in wat ik doe, heb t echt wel naar mn zin hiero.

Hoop dat t bij iedereen ook goed gaat, leuk, die reacties allemaal! Lees ze met veel plezier.
Mocht er iets bijzonders zijn kun je ook altijd mailen. Vind t wel fijn op de hoogte gehouden te worden over thuis.

Adios!

Reacties

Reacties

Frits

Hey Sailor! ik begin nu toch wel een beetje jaloers te worden hoor! man! wat jij allemaal niet meemaakt! echt gaaf hoor! met zo,n reddingsboot naar beneden storten(hopelijk niet nodig natuurlijk!) dat moet wel een heel apart gevoel geven, je maakt wel lange dagen he? tja dat hoort er eenmaal bij denk ik. fijn dat je,t naar je zin heb kerel! veel plezier, goeie vaart, en groeten uit Bergambacht.....

Bart

Oh wat ik even vergeten was is dat het eerste stuk van die zweethanden enzo natuurlijk ervoor was jullie te laten denken dat ik t schip zelf mocht besturen en ik ben t zwembad gedeelte vergeten maar dat komt nog wel. Groeten

Opa en Oma Boer

Hallo Bart ,.Weer een levens teken van die ouwetjes,hier alles oke Buiten sttaan kijken vorige week het was volle maan en dat lijkt me een prachtig geziicht over die eindeloze water vlakte machtig.....als Bart hier ook naar zit of staat te kijken we zijn dan maar een nietige spelden knop Lieve knul groetjes liefs Oma

Marco

Nou die 25 pk motor die ken ik wel. De rest klinkt als muziek in de oren. Geweldig zeg.

joop,mariejan,irene,jelle

Jeetje Bart, Ik krijg kippevel als ik jouw verhaal lees. Ik ben al zeeziek als ik op mn luchtbed drijf in het zwembad Ha ha. En dan in zo'n reddingsboot een vrije val maken.....mij niet gezien. Wat een angsthaas ben ik en ik bewonder jou enorm. Wat een lef ondanks de zweethanden e.d. Er zullen vast nog veel avonturen op je pad (of golf) komen. Succes ermee. En alvast proficiat met je kleine zusje. We denken aan je!!!!!!

Opa en Oma Boer

Lieve Bart ,
Morgen is je lieve zus jarig en daarmee van harte gefeliciteerd Onze gedachtengaan naar jullie allemaal en denk waar zal je zijn Bart en hoop van harte dat alles naar wens gaat en zou best een s om een hoekje willen kijken vond het allemaal maar eng wat je gedaan hebt ontvang van os lieve lieve groetjes van Opa en Oma Boer

Rijnie

Hoi Bart

Leuk om je verhaal weer te lezen. Ik kijk er al een soort naar uit. Ha ha, maar nou had ik dus een heel verhaal getypt voor jou. over hoe het hier is het weer enzo, lekker interresant, zit jij echt op te wachten, maar goed, druk ik wat in, wat geen idee wat, ben ik alles kwijt. Snap er echt geen drol van. Dus dat hou je van me te goed oké???
Tot schrijfs zullen we maar zeggen.

Groetjes van mij

corina

Hey Bart, weer heerlijk je verhaal gelezen! wordt er helemaal blij van als ik lees hoe je alles ervaard! ben natuurlijk ook super trots. maar op deze manier heb ik je geklets, wat ik thuis mis, toch nog een beetje bij me!ik ga je het weekend een uitgebreide mail sturen! knuffel van je moeder!!!!

opa en oma boer

Lieve Bart ,je ouders weer thuis dat is weer fijn ze brachten geen mooi bericht mee dat ben je te weten gekomen in is een stukje verdriet en hoop dat je dat een plekje kan gaan geven en probeer de leuke dingen te bewaren in je hart
Dit is het weer groetjes heel veel liefs je Opa en Oma

Anneke de Groot

Hoi Bart,
volgens mij wordt jij zo heel snel volwassen (voor zo ver je dat al niet bent natuurlijk :)). Interessant om te lezen hoe het eraan toegaat op zo'n schip. Je verblijft nu een beetje in de noordelijke wateren, ga je nog zuidelijke richtingen op?
Groeten vanuit een tropisch Bergambacht

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!