insecten, brandstof en het omroepsysteem

Hey mensen,

Ik krijg veel leuke reacties op mijn verhalen en word daar echt vrolijk van !

Nou, inmiddels weer een tijdje geleden dat ik jullie geupdate heb, maar alles hier gaat z'n gangetje. In een korte tijd weer veel dingen gezien, geleerd en meegemaakt.
Bizar, alle puzzelstukjes die ik op school heb geleerd, merk ik niks meer van.

We liggen nu weer op de plek waar ik 3 weken geleden aan boord stapte. Nieuw, niets gewend, van niets afwetend en vol verwachtingen.
Nu is dat al een stuk veranderd.
Het is waarschijnlijk de laatste keer dat we hier komen. De mensen in deze regio hebben we zoveel gas aangeleverd dat de reservoirs vol zitten en de dorpjes in de buurt de hele winter gas hebben.
De reis hiernaartoe en aanloop van de haven was weer zo ontzettend mooi. Ik vind het niet met woorden te omschrijven.

Tja de titel... De insecten slaat in ieder geval op het feit dat het hier VOL zit met insecten. Ze zijn er in alle soorten en maten. Echt irritant gewoon. Gelukkig kom ik vrij weinig aan dek.

Dan kom ik gelijk op het tweede woord in de titel; brandstof.
Wij verbruiken op volle kracht een kleine 60 ton brandstof per dag. We hebben verschillende soorten brandstof, maar 1 ervan is HFO (heavy fuel oil) Dit is een behoorlijk raar goedje wat een beetje tussen asfalt en teer inzit. Wij moeten dit verwarmen tot een graad of 80 omdat het anders gewoon....Niet vloeibaar is.

We gingen dus bunkeren. Bunkeren is brandstof innemen, zoals jullie misschien gelezen hebben in mijn verleden verhaal(tje).
Nou, ik moet daarbij zijn als leerling. Om een lang verhaal kort te maken, ik moest weten hoeveel er in die tank zat. Er moest nog een beetje brandstof bij (400 ton) dus ik eerst even opmeten hoeveel er al in zat, zodat we niet opgelicht worden. Ik draai dat deksel open van een peilkokertje...Hoppaaaaa, al die smerige, zwarte troep in mijn gezicht, op mn overall, mn helm, mn bril... Ik stonk er na 3 dagen nog naar! Ik kwam weer aan bij de machinisten, en die schoten dus keihard in de lach, samen met de stuurman(vrouw) en eigenaren van de bunkerboten. Geweldig.

Overigens; over dat bunkeren... Er waren 2 binnenvaartschepen voor nodig om onze tanks voor driekwart vol te krijgen. Mooi idee .... Haha.

Volgende van de titel: het omroepsysteem.
In iedere ruimte hangt een luidspreker. Leuk.
Iedere kamer heeft een telefoon. Leuk.
Ik denk; laat ik de vakantiewerker eens bellen. Geen gehoor. 'Oh, misschien moet ik die '0' ervoor intoetsen'. Zo gezegd zo gedaan; ik doe dat. Hoor je over het hele schipnet als op het station: ding dang dong. Oeps... Goh, zou die dat bij de vakantiewerker ook doen? Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen... Nou dus wel!
Het hele schip heeft dus 2 keer kunnen genieten van een prachtige harmonie van samenhangende tonen, die aangeven dat er een mededeling zou komen. Maak je vrienden mee...


Tja voor de rest... gaat alles prima. Ik word overal leuk bij betrokken. Laatst om 4 uur snachts m'n bed uit gebeld: we vertrekken over een uur, we gaan over op een andere brandstof en de motor klaarmaken. En met 'we' bedoel ik jij en ik. Oke, ik kom eraan! Erg leuk en leerzaam.

Het zwembad is inmiddels gevuld. Alleen volgens mij hebben we geen verwarming, dus het water is erg koud. Te koud. een centimeter of 7 schat ik zo ... (jaa dat is koud he!)

Ik vind dit geweldig! Ik zie wat op z'n tijd (niet al te veel in de machinekamer, maar toch ;) leer ervan en ben lekker op mezelf. Dat lekker is nog maar de vraag... Heb van de week mn kleren gewassen. Wist niet hoeveel zeep erin moest, dus het hele wasmachinebakje vol gedaan. Dat waren bijna vier schepjes, bleek later dat er maar een halve in moest ...

Maar ik vermaak me prima.
Natuurlijk mis ik thuis. En bepaalde personen die voor mij belangrijk zijn mis ik ook heel erg, maar voordat iedereen het doorheeft ben ik alweer terug ;) zo snel gaat het tenslotte.

De kleine dingetjes begin ik nu ook te missen. Ik word wakker. 'Goh, het is stil. Geen honden die blaffen, geenkinderen die gillen...' Goed hard de muziek aan is ook niet helemaal handig denk ik. Maar het meest mis ik gewoon de personen om me heen en de onmogelijkemogelijkheid (lol) bij mensen langs te gaan.

Ik heb de afgelopen 2 avonden uren op een railing gezeten op het achterdek, nadenkend over van alles en nog wat, en genoten van het uitzicht (zie foto)
We zijn immers weer in gebied waar het om middernacht schemerig is!

Oh we hebben gisteren heeeerlijke broccoli op. Als je daar een hap van nam was het net alsof je een zak Lays zat leeg te kanen. De gemiddelde boekenplank is minder hard.

De kleine oneffenheden he... ;) Haha

Ik ga vieren dat het weekend is de komende 10 uur, daarna is het weer voorbij.

Bedankt voor de reacties iedereen! Ik lees ze met plezier, kan er alleen niet persoonlijk op reageren helaas.

Groeten vanaf de Odin !

Reacties

Reacties

Marco

Hey Bart,
Leuk je verhalen te lezen. Ik lees ze meestal met Amber mee. Toch nog een beetje weekend lees ik zojuist. Gelukkig maar. Als je op het achterdek je zonden (?) zit te overdenken, denk dan maar eens aan al die mensen die zoveel wilden doen maar dit nooit gedaan hebben. Natuurlijk zijn er momenten dat je alles en iedereen mist, maar je krijgt er waanzinnig veel voor terug. Have fun!

Andrè

goed te horen dat je het best naar je zin heeft aan alles moet je even wennen en een plekje krijgen en zo te lezen nog lol zat met elkaar geniet jongen

joop,mariejan,irene en jelle

Hey Bart, Gisteren bij je Opa en Oma op bezoek geweest.Alle verhalen gelezen en gehoord over jouw avontuur. Geweldig.Ze zijn zo trots op jou!!Leuk om je verhalen te lezen. Er gaat een wereld voor ons open!Ik denk dat je als MAN terugkomt na deze reis. Knap van jou om dit allemaal te ondernemen.En ook als mis je soms je dierbaren, dat hoort erbij. Het zou net goed zijn als het niet zo was.Geniet van alle nieuwe ervaringen .We blijven je volgen.Houdoe uit Veghel

Frits

Hoi Bart, weer een leerzaam verhaal jo! 60 ton brandstof per dag!! niet te geloven bijna he! daar krijg je wel een berg spaarzegels bij zeker? blijf genieten kerel, veel plezier nog en een goeie vaart!

opa oma markus

weer een mooi verhaal fijn om te lezen leuk dat je een
gitaar kan lenen nu horen ze hoe mooi je zingt want
kan je nu in noor wegen waar zal je nu weer naar toe
gaandat horen we welwe kijken er naar uit
liefs opa oma doei bart

Pieterrr

Hoor ik daar een minderwaardig bericht over de binnenvaart??

HAHA!!

Super leuk verhaal echt geweldig om te lezen.
Zet um op!

Opa en Oma Boer

Lieve Bart ,fijn te horen dat je het leuk vindt het was een droom wat nu werkelijk is ,je omschrijft het leuk En zo genieten wij ook liefs en hou je haaks Oma boer

Gerdine

Ha Bart
Wat heb je zo al veel verteld over je ervaringen en leer momenten dat is zo geweldig om te volgen, daar heb ik veel respect voor hoe je ons laat meeleven zoals jij het ervaart ga zo door.
Groetjes Gerdine

Rijnie

Hé Bart,

Ik weet eigenlijk pas gister dat jij zo leuk kan schrijven, ik las al wel eens wat op facebook maar André vertelde van je reis verslag en dat ik dat dus echt eens moest lezen, en dat heb ik dus vanmorgen gedaan met groot plezier.
Dus van nu af aan volg ik je via je verhalen. Werkse leerse en ook veel plezier gewenst. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

groetjes Rijnie

Andrè

Vind het ontzettend gaaf dat je het zo naar je zin heeft anders schrijf je niet van die mooie belevenissen geniet en succes gr Andrè

opa oma markus

hoi bart fijn dat je het naar je zin heb en plezier in je werk dat angst zweet gaat ook wel over het is voor je toekomsthier alles primaheel veel liefs van opa oma

Opa en Oma Boer

Onze Stuumanin Spe
Lieve Bart
Wat zijn we trots en met de bitterballen aan boort is het wel om uittehoudenOma lust er wel pap van helaas zit ikniet bij jou aan boord,maar ik ben weer even aan boord geweest en genoten van jou verslagen moedig allemaal fijn dat je ouders weer thuis zijn en Evi heeft haar verjaardag gevierd ,zo lieve kleine grooooote kleinzoonvan ons tot schrijvens maar weer knuffel Opa en oma

opa boer oma boer

Lieve Bart Wat is het vanavond jaaaaa volle maan als ik naar buiten kijk ,en dan denk aan je zou hij het ook zien Hier alles goed en hoop dat je het naar je zin heb Hou je taai en we kijken uit naar een volgend keer hhhheelveel liefs groetjes Opa en Oma Boer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!