Water en belgen

Hey people,

Dit begint inmiddels steeds meer m'n plekkie te worden.
Het plekkie waar je werkt, slaapt, eet, en eigenlijk ook nog wat aan school behoort te doen.
Het plekkie waar je met 28 mensen op zit, van verschillende nationaliteiten.
Gisteren zijn weer 2 NL'ers van boord gegaan. Van de 28 mensen aan boord zijn er nu nog zo'n 5 Nederlanders. De rest is Fins, Lets, Oekraïens, Indonesisch of Belgisch van de franse kant. Of Frans, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Nu ik het daar toch zo lekker over heb, hier even een indicatie met wie je nou allemaal zo'n schip aan het varen houd:

- Kapitein
- 1e officier (officier = stuurman..)
- 2e officier (hebben we er 2 van)
- 3e officier
- HWTK (hoofdwerktuigkundige, hoofdmachinist)
- 2e WTK
- 3e WTK (2x)
- kok
- steward (helpt de kok, zorgt dat de accomodatie, leefruimte, netjes blijft)
- wiper(s), ook een paar van. Zorgen dat de MK (machinekamer) netjes blijft
- Electriciën, die doet denk ik iets met electriciteit, maar zeker weten ....
- Gas Engineer
- leerlingen (ik, en 2 indonesische) en de vakantiewerker
- dan natuurlijk nog een stuik matrozen.

Geen van deze personen is 'misbaar' aan boord, iedereen heeft zijn eigen taken.
Een groot verschil is, in tegenstelling tot wat ik gewend ben, dat hier niets of niemand word afgezeken. Iedereen word in z'n waarde gelaten, wat ik toch wel op prijs stel.

Het dringt steeds meer tot me door dat dit is waar ik al die jaren naar uit heb gekeken, en dat ik deel uitmaak van een schip, een bedrijf, dat dag en nacht bezig is.

Vanuit Noorwegen zijn we naar Belgie, Antwerpen gevaren. Dit met zo'n 38000 kuub propaan in onze tanks.
Deze lading vervoeren wij voornamelijk in 3 tanks onder dek, die niet onder druk staan, maar wel gekoeld worden tot ongeveer -46. Wij hebben wel 2 tanks aan dek waar lading in kan/gaat, maar dat is een ander verhaal.
Na zo'n 2 dagen varen, met uiteraard wat slingeringen hier en daar die me niet erg comfortabel deden voelen in het begin, maar uiteindelijk toch redelijk went, kwamen we aan.
Tijdens het eten een mooi zicht op Oostende, waar ik ooit eens met de klas geweest ben.
In Antwerpen zijn we eerstwat gaan lossen, dat duurde een paar uurtjes. Uiteindelijk zijn we vanochtend verhuisd naar een andere terminal waar we de rest gaan lossen. 5 uur door sluizen en over riviertjes, erg leuk. Ook wel apart om dan een aantal meters boven het wateroppervlak te staan, zodat je vanuit je hut zo tegen de vierde verdieping van een gebouw aankijkt.

De wekker die ik heb meegenomen is super! -.- niet dus....
Omdat het scheepsnet hier 60Hz bedraagt (voor de mensen die echt geen flauw idee hebben.. 'de stroom gaat sneller) gaat de wekker ook sneller. Na een uur loopt hij al tien minuten voor...

We hebben hier bij aankomst 3 loodsen gehad, sleepboten de hele ratteplan.
En ja, we moeten ook alles weten, dus lijsten invullen voor de douane, nog een alcoholcontrole gehad die afgenomen werd door de kapitein, en allemaal vreemde mensen aan boord die met een geel, groen, paars of blauw formulier zwaaien, met een zaklamp het schip inspecteren of gezellig mee-eten. Meerdere dingen mogelijk natuurlijk !

Het weer is klote, maar gelukkig gaan we weer terug naar Tornio, Finland. Eerst weer naar Noorwegen om wat lading op te pikken en het daar weer afgeven.

In de machinekamer, waar ik de eerste perdiode van mijn stage loop, gaat alles super.
De derde machinist, waar ik toch vrij veel achteraan loop in de hoop iets op te steken, betrekt me aardig bij dingen, net als de HWTK. Iets wat ik enorm op prijs kan stellen.

Het eten vind ik best te doen,hier en daar wat stukjes in de lasagne die nog koud zijn, maar goed. Ook hoor je nog weleens een enkele reactie:'gadver, weer rijst' en komt de pot nutella tevoorschijn. Fantastisch.

Veel mensen vragen zich af hoe je aan bijvoorbeeld tandpasta en drinken komt, het is me de afgelopen weken duidelijk geworden...
Iedere donderdag ligt er een lijst waarop je kan aangeven wat je wilt aan drinken, snoep of bijvoorbeeld tandpasta. We zijn geen varende Lidl (dat merk je aan de kwaliteit van t eten) dus verkopen we geen: wasmachine's, 17e eeuwse koekoeksklokken, nieuwe 2e hands laptops, raamkozijnen, of tourbussen. Maaarrr daar is Sunny dan!
Oke wacht... Ik kwam dus op een ochtend beneden, stond er: 'Sunny will board at 1300 of 1500' (sunny zal om 1 of 3 uur aan boord komen) dus ik denk... Wie de **** is Sunny ? ? ?
Sunny, is dé supermarkt voor de scheepvaart, en verkoopt die dingen, maar ook zonnebrillen, cd-spelers, horloges, batterijladers en dat soort dingen dus wel.
Weten we dat ook weer...

Overigens vind ik dit haar niks, dus of ik vraag een Indonesiër of die even m'n haar doet, op aanraden van Simon, de vakantiewerker. Of ik koop zelf even zo'n ding en doe het zelf. Maar volgens mij hebben we vast wel een kapper aan boord, dus wie weet...

Morgenochtend gaan we bunkeren. Niet alleen bij het ontbijt. Bunkeren is een ander woord voor 'brandstof innemen'. We nemen verschillende soorten brandstof aan boord, in grote hoeveelheden. Ik hoorde al dat er in het tankje voorop morgen 500 ton bij moet, maar ik heb nog geen getallen gezien...
De stores hebben we vandaag gehad. Stores zijn voorraden. Voorraden eten en drinken, maar ook reserve onderdelen voor de machinekamer en nieuwe pannen voor de kok bijvoorbeeld.

Ik leer hier echt veel, niet alleen over het varen en het werk, maar ook over mezelf, andere mensen en nationaliteiten.

Foto's volgen snel.

Groeten vanuit België, met zijn heeeerlijke weer....

Reacties

Reacties

Henk

Dit is weer een mooi verhaal jongen , man , als jij dat varen ooit nog eens zat word , kan je altijd nog schrijver worden , kolere , je lijkt Jan Cremer wel. Pas op met je kapsel , als ze zeggen " zakkammen € 1,00 " , dan willen ze je een kam verkopen hoor ! Alleen jammer van die Fransen aan boord.

corina

Heerlijk zo n verhaal! je bent echt een kind van je vader! hup, dat haar dr af. Groeit van zelf weer!
jullie varen dus weer richting Noorden. prachtig!
succes Bart

carla

he bart wat leuk die verhalen.
en dat je het naar je zin heb.
hoop ook dat je er veel
plezier in heb in deze grote boot.
gr en veel succes

opa oma

hoi bart leuk om weer je verhaal te lezen fijn dat je je plekje heb gevonden dat het niet tegenvalt we kijken steeds uit naar je verhaal genieten er van veel vaarpleziergroeten

Martin de Bie

Ha Bart,

Leuk om te horen dat het goed gaat.
Blijf vooral zo schrijven. Ik heb in een deuk gelegen.

Mazzel, Martin

Frits

Hey Bart. prachtig verhaal weer man! net wat je vader zegt! je kan wel schrijver worden! sterker nog, je ben het al! fijn dat je je draai gevonden heb!! goeie vaart kerel! en veel plezier!!!

Corine de Bie

Bart wat kan jij heerlijk schrijven erg leuk om te lezen.

laura

Ha die Bart. Leuk verhaal weer en wat kun jij schrijven zeg. Goed hoor dan weten we tenminste waar je het over hebt als je weer in bab bent. Maar dat duurt gelukkig nog heel lang eerst nog een paar ervaringen opdoen. Zeg maar tegen die kapitein dat hij nog even in Belgie moet blijven het mooie weer komt eraan en dan kun je misschien eens een duik nemen in dat mooie zwembad aan boord. Als ie tenminste nu gevuld is. Have Fun!

Amber

Hi bart,
Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
En over bunkeren gesproken, vraag de kok eens een echt Belgisch gerecht te maken: Waterkonijn. Zijn ze dol op!

opa en oma boer

we zijn even aanboord geweest ,niet zo afgeven op dat belgie hoor en het is er nu lekker weer.we hebben weer even kontakt gegad en vind het leuk je dat jehet naar je zin hebt en bedankt voor je reis veslag al zou ik graag eens over je bol willen aaien Bart goeie reis en liefs opa e oma

Evi

weer zo'n super verhaal.
zal ik dan maar even in de traditie blijven, en de 11e persoon zijn die zegt dat je goed schrijft?
je schrijft super leuk broer haha :D
we missen je wel hoor, maar dit klinkt allemaal super leuk!
geniet van je korte koppie, precies je vader inderdaad.
wel weer laten groeien hoor!
hoop snel een keer aan boord te komen bij jou .
kusjes en knuffels van je zussie, en pootjes van de doggies Pax en Dexter.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!