De zee

Hey mensen,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik 't gaaf vind alle leuke reacties te lezen en daar ben ik dan ook heel blij om ! Goed, bij deze is dat dus gezegd.

Vandaag zijn we welgeteld 2 dagen op zee. Dus ook 2 dagen geen land gezien, alleen vanmiddag heel even in de verte, dat zal Zweden wel geweest zijn. Maart zal wel. Ik hou me voornamelijk bezig met de machinekamer de eerste twee maanden.

Eergisteren zijn we vertrokken. Dit was dezelfde dag als waar we de zuiger gingen vervangen. Ik heb daadwerkelijk IN de motor gestaan, op de krukas. Er zitten ladders in de motor ! echt bizar.
Tijdens het eten schrok ik me wild toen ik naar buiten keek een woensdag. Ineens was de kade weg! (huuuh hoe kan dat nou?!!) Oh ja, we zouden vanavond vertrekkenrichting Karsto, Noorwegen. Leeg. Zo'n 3,5 dagen varen. Dus met behulp van twee loodsen en twee sleepgebakjes de haven uit, langs alle ondieptes. En wat een adembenemend uitzicht was dat ! Kenmerkend vind ik de kleine eilandjes, die vol staan met dennenbomen, tot aan het water toe. (of t lijkt op dennenbomen, ik heb geen idee.) Echt prachtig.

Nu zitten we 2 dagen op zee, en er staan nu ook wel wat golfjes. Het schip stampt af en toe een beetje (dus hij gaat voor omhoog en naar beneden voor de leken onder ons) omdat we tegen de 0,5-1,0 meter hoge golfjes in varen. Hetgeen voor je evenwichtsorgaan een grappig gevoel beleefd als je douchet met je neus naar voren, slaapt met je neus naar bakboord, of werkt met je neus naar stuurboord.
Het regelmatige geklop van de 9400KW, 6 in lijn motor is lekker.
Ik ben erachter gekomen dat het knopje 'heater' voor de vloerverwarming in de badkamer is. Eindelijk weet ik nu waar ieder knopje in mn hut voor dient :)

Vannacht werd ik om 4 uur wakker omdat de zon in mijn gezicht scheen! Echt apart.

Vandaag een brandoefening / verlaat het schip oefening gehad.
In tegenstelling tot de wal stopt het niet als je buiten staat, want dan sta je in de directe nabijheid van 38500 kuub gas, dus de fire squad de pakken aan, medical squad (ik en 3 anderen) de stretcher, zuurstof en dergelijke mee, en nog 4 andere squads die hun ding deden, en oefening geklaard. Oh wacht, volgende alarm. Abandon ship ? Abandon ship?!
Hup, iedereen naar die reddingsboot toe, en toen dat gedaan was waren we klaar en vervolgden we ons werk. Wat voor mij betekende dat ik moest kijken naar 2 machinisten die een 'performance report' van een van de 1400PK, 5 in lijn generatoren maakten.

Het eten aan boord is geweldig.

's ochtends warme broodjes met ei of worstjes ofzo
's middags soep, warm eten en fruit toe
en 's avonds warm, maar dan met ijs ofzo toe.

Best te doen.

Drinken krijg je 2 trays per maand (bier, cola of dat soort dingen). Melk of sjuu de rans bij het eten, en water kun je pakken of uit de kraan. Hetgeen anders smaakt omdat wij van zout water drinkwater maken en er dus ook chloor in moet zitten .... Maar over t algemeen best te doen.

Ik ben voornamelijk bezig met leidingschema's en plattegronden van de MK (machinekamer) om het voor mezelf duidelijk te maken waar wat voor is. (blijft een groot schip).

nou de groeten !

Oh en vergeet de paar foto's niet te kijken.
Ik heb alleen foto's die ik binnen maak, want op dek en andere speciale plekken mag natuurlijk niet!

Adios

Reacties

Reacties

Frits

Hey Bart,
Het lijkt er op dat je al aardig je draai gevonden heb aan boord, mooi man! met een ladder de motor in? bizar he!dan voel je je eigen klein denk ik! en lekkere warme voetjes onder de douche is ook lekker! veel plezier kerel, en ik hoop da je genoeg heb aan 2 traytjes bier deze maand!

Groetjes uit Bab.

Evi

klink super!
enjoy

Ome Sjon

He Bart toppie dat je eindelijk weg bent man , zie ik je tenminste niet in spanje !!???????? ga je wel missen hoor auwe kapitein rob . Maar ik volg je . Ik hou pap enen
In de gaten in Spanje zodat ze geen gekke dingen
Doen . Blijf lekker schrijven en ik blijf lekker lezen . Nou auwe zeeman zie je wel een keer op tv bij een bootramp .

Gr. Ome sjon

Je allerliefste moeder(hahah)

Klinkt allemaal wel erg leuk! denk dat je kleren na 5 maanden echt te klein zijn in de breedte(en dan niet van het te warm wassen).kan je die kok niet meenemen voor thuis?
en als bijbaan kan je wel schrijver worden! gezellig je verhaal te lezen!

oma en opa markus

hoi bart,elke week weer een mooi verhaal kijken er iedere
week naar uit je doet veel ervaring op en het eten en
drinken is goed aan boord mooie foto,s wat is dat
allemaal kolossaal groot zeg en ook aan natuurschoon
heb je genoten geweldig goede vaart en goede reis verder TOI TOI TOI veel liefs oma en opa

Jaap en Gerdine

Hallo Bart
Mooie foto,s ziet er netjes en schoon uit,Jaap zou wel een foto willen zien van een drijfstangjager met jou er bij om te zien hoe groot dat is.Heel veel succes.

Frank en Anneke

Hoi Bart,
wij gaan je ook volgen hoor.
Goede vaart en geniet ervan!

Jeroen en Wilma van Harmelen

Hey Bart,
Wauw man! Super wat jij allemaal meemaakt op dit moment. Met veel plezier lees ik je ervaring in je verhalen. Je kan trouwens duidelijk schrijven. Moet zeker apart zijn, in de motor zitten en dan die 'brand'oefening, gaaf om mee te maken. Alleen maar water.....toch vreemd. Je begint al aardig aan je zeebenen te wennen, lees ik.
nou....werk ze, geniet erbij en we kijken uit naar je volgend verhaal.
groetjes van het vaste land

Opa en Oma Boer

Je krijgt allures..bedankt Bart we varen we met je mee Heel veel liefs Opa en Oma

Opa en Oma Boer

groeten en hou je roer recht liefsopa en oma

Jorrit

Hee Bart!

Gaaf om al die verhalen te horen! Je hebt het maar al te goed. ;-) Gaaf dat je naar Noorwegen vaart. Lijkt mij ook mooi. Zou Evert Kuik leuk vinden dat je langs Noorwegen komt. xD

Ik hoop op het volgende verhaal! Eerst maar even goed aan't werk ;-)

Groeten van Jorrit.

corine de bie

He Bart ik heb wel druk met je om alles te volgen op facebook en je eigen blok erg leuk om te horen wat je allemaal mee maakt blijf lekker schrijven ik volg je.

Pieter

Hey Bart,

Ge-wel-dig!
Super blog en ben wel jaloers dat ik niet in een motor kan gaan staan, geniaal! Schitterende omgeving en als ik het zo zie kan je van de machinekamervloer eten, handig.
Ziet er super uit en begrijp meteen waarom je het naar je zin hebt. Succes daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!