Training

Duf staar ik naar drie grote beeldschermen, waarop mijn collega's op elkaar invaren met 290 meter lange cruiseschepen. Ik ben op cursus. Want de HAL wil goed getraind personeel aan boord van hun schepen hebben. Logisch.

Dus zo gezegd zo gedaan, zondagavond pak ik mijn spullen en vertrek richting het altijd fantastische Almere. Daar zal ik, samen met elf anderen, in 2 weken tijd 2 cursussen gaan volgen. Ik verblijf gedurende die tijd in een naar mijn idee erg mooi hotel. Maandagochtend 0600 gaat de telefoon, mijn wake-up call. Ik sta op en slenter naar de ontbijtzaal. Ik heb geen idee met welke mensen ik straks een cursus ga volgen. De taxi brengt mij en wat andere mensen naar een gebouw, en om stipt 0700 begint de les.

In de klas zitten, zoals eerder gezegd, 12 mensen. 4 nederlanders en 8 mensen van andere nationaliteiten. Waaronder Polen, roemenen, schotten, indiërs en amerikanen. De les wordt gegeven door een Italiaan die, met veel handgebaren en zwaar accent, de les begint. In het Engels uiteraard.
Joeeewe takuh dieeezzz joee es biee porte... mama mia! kenne joeee klikkuh... Nouja, zwaar accent dus.

's Middags zijn we klaar en besluiten we de 'buitenlanders' onder ons eens in te burgeren met frikandellen en oliebollen. Na het eten zijn we naar onze kamers gegaan om daar onze opdrachten te maken.

De cursus die ik nu volg, is een zogenaamde ECDIS cursus. Persoonlijk vind ik dit een heel interessante cursus. ECDIS is een navigatiemiddel. Of, eigenlijk veel meer. ECDIS is het systeem waar bij de HAL (Holland America Line) veel navigatiemiddelen en systemen bijeen worden gebracht. Het combineerd onze radars met elektronische zeekaarten, positiebepalingssystemen, etc etc etc. We kunnen dus op 1 scherm alles zien, en bovendien met dat ene systeem het gehele schip besturen. We kunnen met behulp van een paar knoppen op een toetsenbord of muis een bocht maken, snelheid minderen, een rondje draaien etc. Zo'n systeem is zo gecompliceerd en heel erg uitgebreid, met zooooveel opties dat een week leren geen overbodige luxe is.

Om dit te begrijpen leren wij dit alles in simulatoren. Een simulator is een nagebouwde versie van een schip. Van een navigatie console (waar we navigeren), met alle mogelijkheden die het echte systeem ook heeft. Echter varen wij hier geen echt schip, maar slechts een door de computer gegenereerde database van gegevens. (in andere woorden, het is net een computerspelletje).

Volgende week krijgen we een BRM cursus. BRM staat voor 'Bridge Resource Management'. Hier leren wij (ook in simulatoren) samenwerken als team. Want, op cruiseschepen van de HAL werken de stuurmannen nauw samen met elkaar. Iedereen heeft zijn vaste taak gedurende het navigeren op zee, of wanneer we de aanloop naar een van de vele exotische havens maken. Doordat iedereen door middel van zo'n cursus met elkaar leert samenwerken, de taken weet, en weet hoe de rolverdeling is op de brug, wordt het echte werk een stuk eenvoudiger. Iedereen weet zijn taak, weet wie (en hoe) aan te sturen, en kent de procedures. Dit maakt dat we efficiënt en veilig kunnen werken, en dat is geen overbodige luxe met zoveel mensen aan boord.

Het is leuk om toekomstige collega's te ontmoeten. Een leuke groep. Een pittige maar onwijs leerzame cursus met een goede docent. Een fijn hotel en goed eten. Ik begin me al helemaal thuis te voelen in het cruisewereldje....

Reacties

Reacties

Hennie Stam

Bedankt weer voor je leuke verhaal. Het is een plezier om het te lezen Bart.

Jorrit

Wat een avonturen weer Bart! Hoop in de loop van de tijd weer meer te mogen lezen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!