De trein

Tsjoek tsjoek tsjoek.
Deze trein rijdt wél bij sneeuw, hagel, regen en alle andere denkbare omstandigheden.
Problemen worden vakkundig opgelost door daarvoor bevoegde mensen.
Geen bevroren wissels, kapotte motoren en gestolen bovenleidingen.
Het comfort is wel wat minder. Er lopen ook geen conducteurs rond gelukkig en de machinist is een part-timer die wel betere dingen te doen heeft.

Er is een ruimte in het schip. Deze is helemaal beneden in het schip geplaatst, en je moet 18 meter naar beneden via ladders om er te geraken. De ruimte is naar schatting zo'n 100 meter lang, 5 meter breed en 1 meter hoog. Links, rechts en onder je zijn ballast tanks, boven je de lading tanks. Door deze ruimte loopt bekabeling en ballast leidingen.
Geloof het of niet, hier hebben wij onze prive pendeltrein.
Een klein plat karretje op rails die je met de hand moet voortbewegen, en waarmee je je die 100 meter makkelijk kunt verplaatsen. Geweldig! Ik kwam niet meer bij, samen met de 1e stuurman op dat ding om dan zo al rollend, 9 meter onder de waterlijn met 20.000 ton vloeibaar gas boven je hoofd de ruimte te inspecteren op lekkages en dat soort dingen.

Als ik één ding geleerd heb aan boord is het wel dat wat je geeft, je dat ook terug kunt verwachten. Daar bedoel ik onder andere mee dat wanneer je iemand in de zeik neemt met een telefoon, je kan verwachten dat 2 dagen later de afvoer van je wasbak is 'gejat'.
Maar ook dat wanneer je gewoon vriendelijk bent tegen mensen, zij dat ook tegen jou doen. Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat, wanneer ik iets nodig heb, ik dat ook krijg. Iemand die me dingen uitlegt, Labello voor mn lippen. Gewoon de simpele dingetjes, maar wat wel heel erg op prijs gesteld word! En dat komt waarschijnlijk doordat ik hun ook geholpen heb of wil helpen. Het word bijvoorbeeld heel erg op prijs gesteld dat wanneer iemand me iets vraagt over bijvoorbeeld het ballasten, dat ik daar dan werk van maak en ga uitzoeken hoe het zit, dat netjes opschrijf en neerleg. Het was dan wel niet helemaal correct, het was incompleet maargoed, maar ik heb nog veel te leren. De 1e stuurman gaf me achteraf nog wat positief commentaar, met enkele verbeterpuntjes. Da's fijn. Ik ben heel blij met het feit dat iedereen me wat bij wilt brengen, daar de tijd en moeite voor neemt.

Zoals jullie weten was ik behoorlijk onzeker van mezelf. Omdat ik altijd druk ben zou men we weleens niet serieus kunnen nemen, dus vanaf dag 1 heb ik rondgelopen als iemand die ik zelf niet eens kende. Stil en serieus. Iets te serieus. Ik heb ontdekt dat dat helemaal niet nodig is. Je kan best lol hebben, mits je blijft nadenken. Het is moeilijk een middelmaat te vinden, maar ik geloof dat ik die inmiddels wel redelijk gevonden heb.

Ik heb geleerd altijd zelf een oordeel te vormen en niet uit te gaan van wat anderen zeggen. Wanneer je dat niet doet kun je je het er niet gemakkelijker op maken.

Dit is belangrijker dan alle technische dingen die ik hier leer. Dat staat in boeken en handleidingen, en dit niet.

Ik zie af en toe foto's langskomen van Torres en Dexter en dan word ik wel ontzettend jaloers dat ik er nu niet bij kan zijn! Dit is toch de mooie periode. Maar ik heb nog steeds geen spijt dat ik hier zit. Ik ben slechts blij een reden te hebben om naar huis te willen. En de dogs zijn gelukkig echt niet de enige reden.
Ik geniet nog steeds iedere dag van het varen en ben trots op wat ik doe.
Ik heb er hard genoeg voor moeten vechten om hier te komen, en ondanks dat sommige mensen het heel leuk vinden erin te wrijven dat ik 'slechts een cadet ben, overbodige ballast', ben ik soms wel een beetje trots dat ik zo snel hier gekomen ben.

Er is nog een hoop te leren en een langeweg te gaan voordat ik stuurman ben, maar ik heb het idee aardig op de goede weg te zitten.

Ohja: ik ben blij dat mn haar toch weer enigszins de lengte heeft bereikt waar ik er weer wat mee kan doen, want dat hele korte is zo saai. Altijd dezelfde rotkop voor de spiegel...

Anyways, ik wou gewoon het treintje even kwijt, en ik kom weer aan met een heel zeik verhaal. Jullie weten allang dat ik het naar mn zin heb, anders had ik het wel gezegd. Maar goed, ik wou ook even testen of de spatiebalk weer enigszins werkt en volgens mij doet ie t !
Toppertje...'

Nou ik gaat dr weer vandoor.

Allemaal heel veel succes, plezier, sterkte. De verwachting is dat ik midden december weer terug ben, de tijd vliegt. Bijna alweer weekend, heuy!

Bartpower checking out =)

Reacties

Reacties

corina

Toen je 1 jaar was en in de box stond riep je al kedeng kedeng op het treinliedje, dus dat je nu treintjes leuk vind is niet raar. Maar stuurman is leuker als machinist?

Martin

Jammer van dat stukje over je haar. Met een kale kop waar je niets mee kunt heb ik ik al heel lang te maken. Snik.

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik vind het knap.

Mazzel.

Evi

gaaf broer!
als je thuis bent moet je haar wel weer lang zijn hoor! anders gaan we extensions laten zetten (:
geniet er nog even van,
kusje van je zusje
en poot van de dog's

opa oma markus

hay kanjer we hebben je verhalen weer graag gelezen zo zijn we een beetje bij je we vonden het fijn je stem te horen dat missen we wel dat is gaaf een trein aan boordmaar op de brug vinden we wel knap al die knoppen en lichtjes de groeten van opa oma

Andrè

1 woord FANTATISCH

Frits

Hey Sailor!

Mooi verhaal weer man! een trein onder in een schip! ik leer echt veel van jou ervaringen, zo leer ik jullie boot al aardig kennen! blijft indrukwekkend Bart, dat je daar met 20.000 ton! vloeibaar gas rondvaart, vind het fijn dat je,t naar je zin hebt, en eeeh.. je spatiebalk werkt prima!..
nog heel veel plezier, en fijn weekend kerel!
Goeie vaart en tot ziens!

groetjes van ons!

Rijnie

Hoi Bart,

De tijd gaat snel, voor je het weet ben je weer thuis. En dan verlang je misschien weer naar het schip. Ik las in je vorige verhaal over zo'n vrije val, lijkt mij niks, ik denk dat ik nog liever met het schip ten onder ga dan dat ik dat doe. Maar dat kan je niet zeggen zolang je niet in de situatie zit.
Ik heb nl last van een lichte hoogte vrees. Hier gaat alles goed, net 2 prachtige dagen qua weer gehad. Kan jij alle weer aan, aan boord?? Ik ben nl 1 keer naar Engeland gevaren vanuit IJmuiden met wind kracht 6 (voor jou een lachertje misschien) maar ik heb me zelf toen binneste buiten gekotst.En dan wil je maar 1 ding zo gauw mogelijk van dat ding af. Mijn reis duurde toen 15 uur, en weer terug, kan je vertellen NOOIT MEER!!!!!!!!Al plannen de meiden 10 keer een boot reisje voor het meiden weekend.
Ha Ha,

Groetjes van Rijnie

Pieterrr

Wat een hoop werk om uit te zoeken of je spatiebalk het nog doet...

Geweldig!!

Opa en Oma Boer

Lieve Bart Wat fijn weer wat te horen van je ja we genieten van je verhalen het zijn verhalen waar wij van dromen en je laat wat tonen wat er in je binnenste omgaat goed vanje de hondjes zijn schatjes echte kuffels begrijp best dat je wel eens eens de pe.....erin heb maar die tijd komtook wel denk veel aan je gr.liefs OMA BOER

Marco

Je doet het super zo te horen! Nog een paar weken en dan al weer thuis. Geniet en de rest komt vanzelf met jou inzet.

Opa en Oma Boer

Nou voor uit daar gaat de trein Dat je verlangt naar de 4voeters is nogal wiedus en ik veklap ook het zijn droppies maar je moet genieten van de leuke dingen in het hier en nu en dat doe je goed hoor Bart maar hoop wel dat ik nog geen U hoef te zeggen daar wacht je maar op als je jeopet op heb en dan zien we wel weer,dat wevan je houden van je z0als je bent Heel veel liefs vOpa en en Oma

Hennie Stam

Hoi Bart,
We vinden het leuk om je een beetje te volgen op je blog,maar ik hoor dat je al aan het aftellen bent.

Hennie Stam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!